لذتهای فرزند پروری

لذتهای فرزند پروری

دشوارترین و باارزشترین کاری که خواهید داشت.

 سال ها با والدینی با سنین گوناگون، حتی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها مصاحبه کرده ایم. از آن ها در مورد تکنیک ها و انواع والدگری پرسیده ایم. یک مورد وجود داشت که بیشتر آن ها در موردش صحبت می کردند:والدگری دشوارترین و در عین حال با ارزشترین کاریست که در طول زندگی مان انجام داده ایم.

در فصل تابستان هستیم و بسیاری از فرزندان در دوران تعطیلات خود هستند، پس فکر کردیم تا شاید چند روش در این باره بتواند به شما کمک کند.

 

والدگری : واقعا برای چه کسی است؟

درک سیلور نویسنده، سخنران، وبلاگنویس و ناشر کتاب است. او در ستون آخر وبلاگ خود، ذکر کرده بود که در هفته سی ساعت را با پسر خود می گذراند که باعث درک عمیق او نسبت به پسرش شده است. کارهایی که برای پسر پنج ساله اش انجام می دهد، در حقیقت برای خودش نیز انجام داده است. به صورت مختصر به آن ها می پردازیم :

 

افزایش محدوده ی توجه به صورت منطقی:

 درک باور دارد، هر زمانی که با هم هستند، مهمترین موضوع، هر چیزی است که پسرش را به وجد بیاورد. و او از پسرش می خواهد آن کار را تا جایی که می تواند انجام دهد. برای مثال آن ها در جنگل، ساحل و پارک بازی می کنند و برای چند ساعت با چوب مجسمه می سازند تا جایی که پسرش دیگر نخواهد آن کار را انجام دهد.

وارد شدن به دنیای آن ها :

زمانی که درک به همراه پسرش است، تلفن همراه و کامپیوترش را خاموش کرده  و به دنیای پسرش می رود. به بیان دیگر سعی می کند تا همه چیز را از دید یک پسر پنج ساله ببیند. او می گوید :” زمانی که پسرم ناراحت می شود، سعی می کنم تا به یاد بیاورم که این حس در آن سن چگونه بوده است. زمانی که داستان می سازد، من هم وارد دنیای ساختگی او می شوم. اگر بگوید ما دو تا گربه در پاریس هستیم، پس ما دو گربه در پاریس هستیم. می گوید یک دایناسور دنبال ماست، و ما هردو می دویم.”

زمانی که می خواهد تلفن همراهش را چک کند از خود می پرسد چه چیزی مهم تر است و موبایلش را کنار می گذارد.

 

اطلاعات وسیع :

 درک سعی می کند پسرش را از طریق تجربه با اطلاعات وسیعی آشنا کند. مثلا او را برای بازی و یا بازدید به مکان های گوناگونی می برد. همچنین او را با سبک های موسیقیایی متفاوت، از فرهنگ ها و ملل گوناگون آشنا می کند. آن ها هر هفته به کتابخانه می روند و هر شب قبل از خواب یک ساعت کتاب می خوانند. کنار یکدیگر فیلم های مناسب سن او را نیز تماشا می کنند.

با انجام این سه مورد، درک به این سه مورد دست یافته است : 1.افزایش محدوده ی توجه خودش 2.تفکر برایش آسان تر شده است. 3.تنوع را به زندگی اش آورده است.

 

عشق، عشق،عشق

بیشتر والدین از شدت حس عشقی که نسبت به فرزندانشان دارند شگفت زده می شوند. به یاد می آورم که یکی از پدرها می گفت که فکر نمی کرد کسی را به اندازه ی همسرش دوست داشته باشد. ولی بعد از به دنیا آمدن فرزندش کاملا عاشق او شده بود. همچنین مادر سه فرزند می گفت که فرزند اولش را بسیار دوست داشته است ولی تصور می کرد عشقش به فرزند دوم تغییری خواهد کرد و کمتر خواهد شد ولی بعد از به دنیا آمدن فرزند دوم دریافت که همه ی فرزندانش را یکسان دوست دارد. چیزی که این والدین از آن صحبت می کنند عشقی بی قید و شرط و دوست داشتنی نا محدود است، یک نیازی عمیق برای محافظت و پرورش فرزندان.

زمانی که نسبت به فرزندانمان عشقی بی قید و شرط داریم و آنقدر خوش شانس هستیم که بتوانیم بر پرورش آن ها در راهی سالم تمرکز کنیم، هر کاری انجام می دهیم تا فرزندان متعادلی پرورش دهیم که با محیط اطراف سازگار باشند.

 

اهمیت تعیین محدوده

اگرچه بسیاری از فرزندان در ابتدا در برابر این اقدام مقاومت می کنند، ولی در واقع به امنیت این کار نیاز دارند. اگر بدانند که از آن ها چه انتطاراتی داریم احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. می توانیم مهربان و آرام باشیم ولی هنوز در راس قدرت. در انجام برنامه ها و قوانین سعی کنید تا جایی که می توانید ثبات داشته باشید. فرزندان ما به عشق، راهنمایی، حس شادابی و ارزش هایی مقتدراحتیاج دارند. و از ما این انتظار را دارند که در مقابل رفتار های آن ها با ثبات و قابل پیش بینی باشیم. این ها باعث روشن کردن راه زندگی ما می شود.

 

گاهی فقط می خواهید با کسی صحبت کنید. یک دوست و یا یک آشنای قابل اعتماد که بتواند شما را حمایت کند. به عنوان والدین، ما زندگی بهتری را برای فرزندانمان می خواهیم، مهم نیست که شرایط چه مقدار سخت و خارج از کنترل است، ما تغییر ایجاد می کنیم. البته اگر شما یک مادر و یا پدری مجرد هستید، این کار برای شما چالش های بیشتری به همراه خواهد داشت. ما باید در کمک خواستن از خانواده، دوستان و یا حتی همسایه ها احساس راحتی کنیم.

مهم نیست در کدام مرحله از زندگی قرار دارید، هیچگاه برای سبک کردن بارتان و تغییر دیدگاهتان دیر نیست. اگر گذشته تان شما را از آنچه می خواهید باشید دور می کند، تصور کنید بخشش والدینتان چه احساس خوبی می تواند در شما ایجاد کند. شما خودتان پدر و یا مادر هستید و می دانید که پرورش یک کودک کار دشواری است.اگر گذشته را فراموش کنید می توانید رهایی را تجربه کنید. اگر موفق نشدید، اجازه ندهید تا مانع انجام کارهایتان شود، به جلو بروید و ادامه دهید. رفتار مثبتی را در خود پرورش دهید و سعی کنید تا خوش بین باشید.

ما قدرت این را داریم تا برای خود و فرزندانمان آینده ای مثبت رقم بزنیم.

نوشته های مرتبط