مادر خوبی باشید

مادر خوبی باشید

مادر خوبی باشید

به عنوان مادر می خواهیم که کامل باشیم. می خواهیم به فرزندانمان همه چیز بدهیم. می خواهیم تا زندگی آن ها را سرشار از خوشی و خالی از غم کنیم. نمی خواهیم که هیچ گاه احساس کنند که دوستشان نداریم و آن ها را نمی خواهیم. نمی خواهیم احساس نیاز، ترس، گرسنگی و یا سردرگمی داشته باشند. اما همچنان می دانیم که باید محدودیت هایی قرار دهیم ، آن ها را ناامید کنیم، بگوییم که صبر کنند ، به نیاز دیگران توجه کنیم و هرگز به نیازهای خودمان اهمیت ندهیم.

همه ی مادران فشار این نیازها را احساس می کنند و چالش های بیشتری را با اضافه شدن شغل و یا نبود کمک همسر تجربه می کنند.

مادران از هر لحاظی مهم ترین کار دنیا را انجام می دهند. کاری که مادران انجام می دهند حیاتی است، زیرا نوع توجهی که فرزندان در مراحل اول زندگی دریافت می کنند، آینده ی آنها را شکل می دهد.

مادران باید یک دیدگاه متعادل تری را در خود پرورش دهند. با هوش و از خود گذشتگی نقش مادرانه ی خود را انجام دهند و اگر آن ها را کامل به انجام نرساندند، درک و صبر خود را از دست ندهند.

پزشک کودکان و روانشناس، دونالد وینیکات از واژه ای استفاده کرده است که این دیدگاه متعادل نسبت به مادر را به تصویر می کشد. او از یک مادر خوب، یک مادر به اندازه ی کافی خوب نام برده است.

او مادر را قابل احترام و تحسین دانسته است. یک مادر به اندازه ی کافی خوب به فرزندش توجه می کند. او محیط را تحت کنترل می گیرد. به فرزندانش توجه احساسی و فیزیکی دارد. امنیت ایجاد می کند. زمانی که شکست می خورد، دوباره شروع می کند. احساسات دردناک را پشت سر می گذارد. با فرزندانش با عشق، صبر، تلاش و توجه رفتار می کند.

اما این همه ی ماجرا نیست. یک مادر به اندازه ی کافی خوب دکتر وینی کات یک فرد سه بعدی است. او تحت فشار هم یک مادر است. او در مورد مادر بودن چندین حس دارد. او هم از خودش می گذرد و هم خودش را دوست دارد. هم رو به فرزندانش می کند و هم از آن ها روی بر می گرداند. ناامید، خسته و افسرده می شود. عصبانی می شود و با تند خویی رفتار می کند. او کامل نیست. یک فراانسان نیست. او واقعی است.

هرچه بتوانیم انتظارات واقع بینانه تری نسبت به خودمان داشته باشیم، می توانیم خودمان را از فشار آن ها خلاص کنیم. فشار اضافی و غیر ضروری که تنها برای کامل بودن به خودمان تحمیل می کنیم.

اگر زندگی مان با احساس، صبر و درک همراه باشد، بار احساسی مان سبک تر می شود و این برای همه بهتر است.

Facebook
Pinterest
Telegram
X
Email
Print
WhatsApp
نوشته های مرتبط